LOGON SUUNNITTELU

 
 
 

Logo on yrityksen, yhdistyksen tai tapahtuman tärkein yksittäinen visuaalinen elementti. Sen ympärille rakentuu identiteetti. Samin käsistä on lähtenyt kymmeniä logoja yritysmaailmaan sekä lukuisia tunnuksia kunnille ja moniin hankeprojekteihin.

Logon suunnittelu -projekti alkaa palaverilla, jossa yhdessä kartoitetaan nykytilanne ja puntaroidaan, millainen logo ja visuaaliset asiat välittäisivät parhaiten yrityksen, yhteisön, hankkeen tms. luonnetta ja arvomaailmaa. Näiden pohjalta Woodland suunnittelee huolella edustavan ja aikaa kestävän logon. Tavallisimmin Woodland suunnittelee 2–3 luonnosta, joista päätetään suunta, jota lähdetään viimeistelemään.

Kokonaisvaltaiseen ilmeen suunnitteluun kuuluu viestintään tarvittavien työkalujen peruslinjauksia, kuten:

  • värimaailma

  • typografia (yrityksen viestinnässä käytettävät fontit)

  • mahdolliset graafiset elementit

  • peruspainatteet (käyntikortti ja sähköinen kirjelomake, esitysgrafiikkapohja)

  • brändikuvamaailma.

Laajuus voidaan räätälöidä jokaiseen tarpeeseen sopivaksi. Nämä sitten paketoidaan graafiseksi ohjeistoksi (BrandBook), joka toimii eräänlaisena viestinnän käsikirjana.

Woodlandin toteuttamana tällaisen projektin hinta on yleensä laajuudesta riippuen luokkaa 1500–2500 € +alv.

Katso case-esimerkit:
WhiteZone ›
Kuusamon Kala ›
Tunturivaruste ›

 

Woodlandin suunnittelemia logoja

 
 

Millainen on hyvä logo?

Hyvä logo on sellainen, joka jo ensivilkaisulla luo mielikuvan kyseisestä toimijasta. Graafikon tehtävänä on tiedostaa keinot, joilla mielikuvaa saavutetaan – ja myös ymmärtää, millä tavoin katsoja tämän visuaalisena efektinä kokee.

Miten logo suunnitellaan?

Logo luodaan muotojen, värien ja typografian komponenteista. Parhaimmillaan logo sisältää jonkinlaisen oivalluksen, esimerkiksi tarjoamalla useita ulottuvuuksia. Aina sellainen ei kuitenkaan toimialan ja nimen myötä ole mahdollista. Yksinkertaiset ja selkeät logot trendaavat ja usein pelkästään toimijan nimen jämäkkä typograafinen muotoilu riittää antamaan logolle ja sitä myötä toimijalle vahvan leiman ja identiteetin.

Tyypillisimpiä ja varmasti myös toimivimpia ratkaisuja logolle on nimen ja sen yhteyteen muotoillun symboliosan yhdistäminen kokonaisuudeksi. Tällöin symboliosaan pyritään liittämään viitteellisesti jotain sellaista, joka antaa selvän vihjeen toimialasta. Usein tämän tyyppisissä logojen toteutuksissa sorrutaan liian suoraviivaiseen kerrontaan. Autoliikkeen logossa autosymboli ei välttämättä ole kaikkein oivaltavin – joskin hyvin ja persoonallisesti muotoiltuna saattaa olla hyvin toimivakin. Symbolin viittaus toimialaan on mahdollista löytää aihepiiristä, sen olematta kuitenkaan liian osoitteleva. Parhaassa tapauksessa symboli tuo ikään kuin aiheen vierestä uuden ulottuvuuden, joka lisää tunnetta ja tarinaa kokonaisuuteen.

Miten Woodland suunnittelee logoja?

Woodlandin tekemissä logon sunnittelu -projekteissa pyritäänkin aina siihen, että logolle on olemassa tausta ja tarina. Perusteet sille, miksi se on sellainen ja mitä on muotojen ja värien taustalla.

Joka tapauksessa logo suunnitellaan aina tilaajan kanssa yhteystyössä. Hyvin usein tilaajalla on valmiina jonkinlainen idea, joskus myös piirrettyjä luonnoksia hänen omista ajatuksistaan logoksi. Usein on myös näkemyksiä väreistä – joskus maininta väristä, jota ainakaan ei logoonsa halua. Briiffaus on graafikolle tärkeä ja asiakkaan ajatukset aina huomioidaan. Usein on kuitenkin käynyt niin, että prosessin edetessä luonnoksia nähtyään tilaaja on kokonaisuudessaan hylännyt omat ideansa ja ihastunut graafikon päästä ja käsistä lähteneisiin tuotoksiin. Tärkeintä on tietenkin päästä lopputulokseen, jossa asiakas esittää logoaan ylpeydellä – sitä varten me graafikot olemme olemassa.


Kuusamon Kalan logoon istutettiin tarinaa alueen muinaishistoriasta. Siinä on yhdistettynä moderni muotokieli ja vivahdus taannoin seudulla kalastaneiden heimojen kalliomaalauksista. Ympyräsymbolissa voi nähdä lautaselle asetellun kalan ja myös tyylitellyn K-kirjaimen.

Tässä projektissa päädyttiin poikkeuksellisesti siihen, että logolle ei määritelty väriä. Sitä käytetään joko mustana tai vielä yleisemmin valkoisena värikkäällä pohjalla. Tuotteille on pakkauksissa määritelty väri sisältöön viittaavan teeman mukaisesti – siksi tämä linjaus oli perusteltu ja myös toimivaksi todettu. Tästä lisää referenssissä ›

Kempeleen kunnalle aikoinaan aiemmassa työsuhteessa suunnittelemassani logossa puu-symboli tukee kunnan vahvaa slogania. Näkökulmia visuaalisuuteen löytyy useita. Lapsiystävällisenä kuntana siinä on tietty luova leikkisyys. Samalla sen värit tuovat ulottuvuuksia vuodenaikojen vaihtelusta, ehkäpä myös kunnan poliittisesta kirjavuudesta.

IT-alan palveluja tarjoavan WhiteZonen logoon liittyy selkeä tarina. Hajallaan olevien tietotekniikan kiemuraisista palasista muodostuu kaunis symboli, kun tekeminen on osaavissa käsissä. Lumihiutale antaa samalla vihjeen nimeen ja yrityksen sijaintiin pohjoisessa.

Pörhön Autoliike Oy:n logo on yksi näkyvimpiä suunnittelytöitäni Pohjois-Suomessa. Yksinkertainen ja suoraviivainen muotokieli henkii jämäkkyyttä ja luotettavuutta. Sininen väri on vahva viesti kotimaisuudesta. Neliömuoto on autokaupassa hyvin käyttökelpoinen esimerkiksi vaihtoautoihin liimattuna linssitarrana. Se on myös hyvin toimiva elementti erilaisten dokumenttien yläreunassa. Yksinkertainen ja mieleen painuva.